Elintarviketeollisuus Intiassa
Valmisruokatuotteiden markkinat Intiassa kasvavat 7,2 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla.
Ota yhteyttäTulojen noustessa ja valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden ja juomien kysynnän kasvaessa, erityisesti nuorten intialaisten keskuudessa, Intian elintarviketeollisuus kasvaa tasaisesti 8 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla (CAGR). Intia on yksi maailman johtavista elintarviketuottajista ja sen kotimarkkinat ovat suuret ja nopeasti kasvavat. Vähittäismyyntimarkkinan arvo on lähes 620 miljardia dollaria, tehden siitä yhden maailman suurimmista.
Kulutustottumusten muutokset, kaupungistuminen ja kasvava elintarvikkeiden kulutus kiihdyttävät elintarviketeollisuuden kehitystä Intiassa. Perinteisten intialaisten ruokien lisäksi kuluttajat etsivät uusia makuja ja suosivat yhä enemmän helppoja ja nopeasti nautittavia valmisruokia.
Elintarvikealan odotetaan saavuttavan 1,2 biljoonan dollarin myynnit vuoteen 2026 mennessä.
Katsaus Intian elintarviketeollisuuteen
- Intia on yksi maailman suurimmista elintarvikkeiden ja mausteiden markkinoista.
- Intian elintarviketeollisuus on maailman suurimpia, ja sen tuotannon odotetaan nousevan 535 miljardiin dollariin vuoteen 2025–26 mennessä.
- Elintarvikeala Intiassa kasvaa keskimäärin 8 % vuosivauhtia. Ala kattaa 14 % valmistavan teollisuuden BKT:stä ja 13 % Intian viennistä.
- Intia on viidennellä sijalla elintarvikkeiden tuotannossa, kulutuksessa ja viennissä maailmanlaajuisesti.
- Elintarviketeollisuus työllistää 11,6 % työvoimasta.
- Intialaisten kotitalouksien vuosikulutuksen odotetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä.


Intian elintarviketeollisuuden kasvun ajurit
- Intian kuluttajamarkkinoiden odotetaan koostuvan 773 miljoonasta ihmisestä vuoteen 2030 mennessä – kasvua 46 % vuodesta 2023 (529 miljoonaa).
- Intian hallitus on myöntänyt 146 miljoonaa dollaria Production-Linked Incentive (PLI) -ohjelman puitteissa elintarvikkeisiin.
- 41 suurta elintarvikepuistoa, 353 kylmäketjuprojektia, 63 maa- ja elintarvikeklusteria, 292 jalostusyksikköä, 63 toimitusketjuprojektia ja 6 Operation Green -hanketta on hyväksytty eri puolille maata.
- Intian luomuruokamarkkinoiden odotetaan kolminkertaistuvan – 1,6 miljoonasta dollarista (2023) 8,9 miljoonaan vuoteen 2032 mennessä.
- Elintarvikkeiden ja päivittäistavaroiden verkko-ostaminen kasvaa Intiassa räjähdysmäisesti noin 50 % vuosivauhdilla. Vuonna 2020 markkina oli 2 miljardia dollaria, ja vuoteen 2025 mennessä sen odotetaan olevan noin 12 miljardia dollaria.

Kiinnostavia sijoitusmahdollisuuksia
- Hedelmien ja vihannesten jalostetut muodot: mehut, hillot, hyytelöt, soseet, keitot, jauheet, kuivatut ja pilkotut kasvikset, valmisruokacurryt.
- Valmisruoat – tuoreet ja pakastetut – jotka on helppo nauttia.
- Fermentoidut tuotteet kuten viini, olut, etikka, hiiva ja alkoholijuomat.
- Toimitusketjuinfrastruktuuri: kylmävarastot, teurastamot, elintarvikepuistot.
- Modernit pastörointi- ja steriilipakkausjärjestelmät esimerkiksi maitotuotteille.
Onko sinulla kysymys Intian elintarviketeollisuuden tarjoamista mahdollisuuksista yrityksellesi tai tuotteellesi?
