Kulutustavaramarkkinat Intiassa (FMCG)
Kasvava nuori väestö, erityisesti kaupunkialueilla, on merkittävä tekijä kulutustavaroiden kysynnän kasvussa Intiassa.
Ota yhteyttäNopeasti liikkuvat kulutustavarat (FMCG) on Intian neljänneksi suurin sektori, ja ala on kasvanut nopeasti viime vuosina kasvavan käytettävissä olevan tulon, nuoren väestön ja bränditietoisuuden lisääntymisen vuoksi. 50 % FMCG-myynnistä Intiassa koostuu kodintarvikkeista ja henkilökohtaisen hygienian tuotteista.
Keskimääräisen iän ollessa vain 27 vuotta Intian väestö keskittyy yhä enemmän mukavuutta tuottaviin tuotteisiin – niin ruoassa ja juomissa kuin kulutuselektroniikassakin. Nuoria intialaisia kiinnostavat erityisesti ulkomaiset brändit, laitteet ja kansainväliset ruokatrendit.
Tietoisuuden lisääntyminen, kasvavat tulot ja muuttuvat elämäntavat ovat FMCG-sektorin keskeisiä kasvun ajureita. Kaupunkisegmentti muodostaa noin 55 % alan kokonaisliikevaihdosta, mutta viime vuosina FMCG-markkinat maaseudulla ovat kasvaneet kaupunkeja nopeammin. Nykyisin maaseudun osuus kulutustavaroiden kokonaiskulutuksesta on 50 %.
Katsaus Intian kulutustavaramarkkinoihin
- Nopeasti liikkuvat kulutustavarat (FMCG) ovat Intian talouden neljänneksi suurin sektori.
- Intian FMCG-markkinoita hallitsevat pesuaineet, hygieniatuotteet, hammastahnat, kosmetiikka jne.
- FMCG-sektoriin Intiassa kuuluvat myös lääkkeet, kodinelektroniikka, valmisruoat, virvoitusjuomat ja suklaa.
- Intian FMCG-markkinoiden arvon odotetaan nousevan 23,6 miljardista dollarista vuonna 2018 jopa 220 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä.
- Verkkokaupan osuus FMCG-myynnistä on arviolta 11 % vuoteen 2030 mennessä.
- Intian kodinelektroniikan valmistussektorin arvon odotetaan olevan noin 300 miljardia dollaria vuoteen 2025 mennessä.
- Intian valmisruokamarkkinoiden odotetaan kaksinkertaistuvan 70 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä.
- Intian lelumarkkinoiden potentiaali on 2–3 miljardia dollaria vuoteen 2025 mennessä.


Kulutustavaramarkkinoiden kasvun ajurit Intiassa
- Hallitus sallii 100 % ulkomaisen suoran sijoituksen elintarvikkeiden jalostukseen ja vähittäismyyntiin. Tämä lisää kulutuskysyntää ja mahdollistaa uusien FMCG-tuotteiden lanseerauksia.
- Internetin käyttäjämäärän nopea kasvu maaseudulla ja sen tarjoama pääsy verkkokauppoihin vauhdittavat kulutustavaroiden kysyntää ja kasvua.
- Maaseudun Intiassa brändituotteiden kysyntä kasvaa jatkuvasti.
- Sektorilla on valtava hyödyntämätön markkinapotentiaali kodinkoneille kuten ilmastointilaitteille, pesukoneille ja jääkaapeille.

Kiinnostavia investointimahdollisuuksia
- Luomuruoka
- Terveelliset juomat
- Eläinkokeettomat kosmetiikkatuotteet
- Kodinkoneet
- Elektroniset laitteet
Onko sinulla kysymys Intian FMCG-sektorin mahdollisuuksista yrityksellesi tai tuotteellesi?
