Infrastruktuurisektori Intiassa
Infrastruktuurin parantaminen on olennaista Intian talouskasvulle
Ota yhteyttäInfrastruktuurin kehittäminen on välttämätöntä, jotta Intia voi jatkaa talouskasvua ja helpottaa liiketoimintaa maassa.
Infrastruktuuriratkaisut ovat edelleen keskeisellä sijalla poliittisella agendalla, sillä ne tehostavat tavaroiden kuljetusta ja edistävät vientiä.
Hallitus on käynnistänyt useita aloitteita kuten National Infrastructure Pipeline (NIP), ‘Make in India’ ja Production-Linked Incentives (PLI) ohjelman tukemaan kasvua.
Perinteisesti yli 80 % infrastruktuurimenoista on kohdistunut liikenteeseen, sähköön, vesihuoltoon ja kastelujärjestelmiin.
Vaikka nämä alat ovat yhä tärkeitä painopistealueita, hallitus keskittyy nyt myös muihin sektoreihin. On selkeä tarve kehittää koko infrastruktuurijärjestelmää – asumisesta ja vesi- ja viemäripalveluista digitaalisiin ja liikenteellisiin ratkaisuihin – jotta talous kasvaa ja elämänlaatu paranee.
Katsaus Intian infrastruktuurisektoriin
- Intian hallitus on budjetoinut 13 miljardia dollaria kansallisen infrastruktuurin parantamiseen kaudelle 2019–2025.
- Sagarmala-projekti on tunnistanut 12 keskeistä satamaa, joihin investoidaan vuoteen 2035 saakka. Tavoitteena on vauhdittaa kasvua ja kehittää satamainfrastruktuuria tavaraliikenteen tehostamiseksi.
- Intian tieverkosto kattaa nyt 67 miljoonaa kilometriä, mikä tekee siitä maailman toiseksi suurimman tieverkoston.
- Intialla on maailman viidenneksi suurin metroverkosto, ja se ohittaa pian kehittyneet maat kuten Japanin ja Etelä-Korean. Metroverkoston pituus on 810 km ja se toimii 21 kaupungissa.
- Tilikaudella 2023 Intian rautateiden tulot olivat 28,9 miljardia dollaria. Edellisenä vuonna ne olivat 26,8 miljardia.
- Intian logistiikkamarkkinat olivat arvoltaan 317,3 miljardia dollaria vuonna 2024 ja niiden odotetaan nousevan 484,4 miljardiin dollariin vuoteen 2029 mennessä – CAGR 8,8 %.


Intian infrastruktuurisektorin kasvuindikaattorit
- Nopean digitalisaation ja talouskasvun myötä metropolialueiden ja pienempien kaupunkien välinen ero hälvenee. Tämä lisää liikekiinteistöjen kysyntää Tier II- ja Tier III -kaupungeissa.
- Vuoteen 2050 mennessä Intian odotetaan edustavan 40 % maailman raideliiketoiminnasta kaupungistumisen myötä.
- Vuoden 2024–2025 väliaikaisessa budjetissa infrastruktuuri-investointeja kasvatettiin 11,1 %:lla 133,9 miljardiin dollariin, mikä vastaa 3,4 % BKT:stä.
- Intian tavoitteena on nousta 25 parhaan joukkoon logistiikkasuorituskykyindeksissä ja alentaa logistiikkakustannuksia 14 %:sta 8 %:iin BKT:stä viiden vuoden aikana – noin 40 %:n leikkaus.
- Teiden ja moottoriteiden sektorilla sallitaan nyt 100 % ulkomaiset suorat sijoitukset. Ilmailusektorilla FDI-katto nousee 79 %:sta 100 %:iin, joista 49 % automaattisesti.

Kiinnostavia sijoitusmahdollisuuksia
- Satamat:
– Sisävesireittien ja vesikuljetusten kehittäminen
– Satamien ja allasalueiden rakennusprojektit
– Satamien kunnossapitohankkeet - Raideliikenne:
– Suurnopeusjunat ja tavaraliikenneradat
– Miehitetyt ja miehittämättömät rautatien tasoristeykset
– Teknologiset innovaatiot turvallisuuden parantamiseksi ja onnettomuuksien vähentämiseksi - Tiet:
– Tullijärjestelmät
Onko sinulla kysymys Intian infrastruktuurisektorin mahdollisuuksista yrityksellesi?
